Չարլզ
Մաքինթոշ (1868—1928)՝ շոտլանդացի
ճարտարապետ, նկարիչ
և դիզայներ,
Շոտլանդիայում մոդեռնիստական ուղղության հիմնադիրը,
Մեծ Բրիտանիայում
«ար նուվո»
ոճի հիմնադիրն
ու միակ
ներկայացուցիչը: Ծնվել է Գլազգոյում, սովորել
է մի
շարք ճարտարապետական
դպրոցներում և հայտնի ճարտարապետ
Ջոն Հաթչինսոնի
մոտ: Որպես
ճարտարապետ՝ Մաքինթոշը
հարում էր
շոտլանդական գյուղական
կացարանների կառուցմանը
և, այսպես
կոչված, «բարոնյան»
ոճին:
"The Lighthouse" - Glasgow Herald |
1899թ-ին նա վերսկսում է աշխատանքները «Honeyman and Keppie» ճարտարապետական
ընկերության
հետ,
որտեղ
նա
սկսել
էր
իր
ճարտարապետական
գլխավոր
նախագծերից
մեկի՝
Glasgow Herald-ի կառուցողական աշխատանքները:
Թեպետ
Մաքինթոշը
մինչ
այդ
նշանադրված
էր
իր
գործատուի
քրոջ՝
Ջեսսի
Կեպպիի
հետ,
սակայն
1892թ. Գլազգոյի արվեստների
դպրոցում
Մաքինթոշը
հանդիպել
էր
նկարիչ
Մարգարետ
Մաքդոնալդի
հետ,
որի
հետ
էլ
Մաքինթոշն
ամուսնանում
է
1900թ. օգոստոսին: Մաքինթոշի
երիտասարդ
ընկերն
էլ՝
Հերբերտ
Մաքնեյրը,
ամուսնանում
է Մարգարետի
քրոջ՝
Ֆրանսես
Մաքդոնալդի
հետ,
որոնք
բոլորն
էլ
իրար
հանդիպել
էին
Գլազգոյի
արվեստների
դպրոցում:
Չորս
այդ
գործընկերները
հայտնի
էին
որպես
"The Four" խումբ, որոնք հանդիսանում
էին
"Glasgow School" ուղղության նշանավոր
անդամներ:
Մաքինթոշի գրասենյակային կահույքը (Ռոյալ Օնտարիո թանգարան) |
Ճարտարապետական
մի
քանի
նախագծեր
հաջողությամբ
իրականացնելուց
հետո
Մաքինթոշը
1904թ-ին դառնում
է
«Honeyman and Keppie» ընկերության պաշտոնական գործընկեր:
Երբ
1913թ. տնտեսական դժվարությունների
պատճառով
ընկերության
մի
շարք
նախագծեր
կասեցվում
են,
Մաքինթոշը
դուրս
է գալիս
ընկերությունից
և փորձում
ստեղծել
իր
սեփականը:
Մաքինթոշն
իր
կյանքի
մեծ
մասն
անցկացրել
է Գլազգոյում:
Քաղաքը
գտնվում
էր
Կլայդ
գետի
ափին,
և մասնավորապես
Արդյունաբերական
հեղափոխության
ժամանակաշրջանում
այն
հանդիսանում
էր
ծանր
մեքենաշինության
ու
նավաշինության
աշխարհի
խոշորագույն
կենտրոններից
մեկը:
Քաղաքի
աճին
ու
զարգացմանը
զուգընթաց
մեծանում
էին
նաև
բնակչության
կենցաղային
պահանջները:
Այդ
շրջանում
Արդյունաբերական
հեղափոխության
ազդեցությունն
ու
ասիական
ոճը
ևս
անդրադարձել
են
Մաքինթոշի
ոճի
վրա:
Ճապոնիայի
իզոլացիոն
վարչակարգի
մեղմացումից
հետո
գլոբալիզացիան
աշխարհում
տարածում
է նաև ճապոնական
յուրահատուկ
ոճը:
Գլազգոյի
կապը
արևելյան
այդ
երկրի
հետ
առավել
սերտ
էր,
քանի
որ
Ռիվեր
Կլայդի
նավաշինական
հարթակները
գործում
էին
նաև
ճապոնացի
ինժիներների
վերահսկողության
ներքո:
Ճապոնական
արվեստն
այդ
շրջանում
այնքան
լայն
տարածում
է գտնում արևմտյան
արտիստների
գործերում,
որ
մշակվում
է նաև «ճապոնիզմ»
տերմինը:
Գլազգոյի Արվեստի դպրոցը (կառուցված Մաքինթոշի նախագծով) |
Սքոթլանդ Սթրիթ դպրոցը Գլազգոյում |
Այդ
նույն
շրջանում
Եվրոպայում
լայն
տարածում
են
գտնում
մոդեռնիստական
գաղափարները:
Ճարտարապետության
մեջ
մոդեռնիզմի
բնորոշ
գծերից
էր
դիզայնի
մեջ
ներկայի
ու
ապագայի
կապի
շոշափումը,
այլ
ոչ՝
պատմությունն
ու
ավանդույթները: Մոդեռնզիմի
հայեցակարգը
կառուցվում
էր
մարդկանց
պահանջների
վրա,
մարդն
ըկալվում
էր
ոչ
որպես
զանգված,
այլ՝
անհատ,
որի
ապրելու
համար
անհրաժեշտ
էր
ոչ
թե
մեքենա,
այլ՝
արվեստի
գործ:
Մաքինթոշը շոտլանդական իր ներշնչանքը միաձուլում է Art Nouveau ոճին ու
ճապոնական
պարզ
ձևերին:
Չարլզ
Մաքինթոշի
ճարտարապետական
կարիերան
թեպետ
կարճ
է եղել,
սակայն
եղել
է որակյալ ու
ազդեցիկ:
Չնայած
իր
նշանավոր
ու
ազեդիկ
լինելուն՝
Մաքինթոշի
լավագույն
նախագծերից
շատերն
այդպես
էլ
կյանքի
չեն
կոչվել,
իսկ
նրա
կառուցած
շինություններից
շատերն
իսկական
հեղինակություն
են
ձեռք
բերել
նրա
մահվանից
տարիներ
անց: 1996 – 1997թթ. Նյու
Յորքի
հռչակավոր
Մետրոպոլիտեն
թանգարանը
կազմակերպում
է Չարլզ
Մաքինթոշի
գործերի
ռետրոսպեկտիվ
ցուցադրություն:
No comments:
Post a Comment