Վոլֆգանգ Ամադեուս Մոցարտ (1756թ.- 1791թ)` վիեննական
դասական դպրոցի
ամենախոշոր ներկայացուցիչներից, որի ստեղծագործությունը XVIII դարի երաժշտության
գագաթն է:
Վոլֆգանգ
Մոցարտի առաջին
ուսուցիչը նրա
հայրն էր
(ջութակահար և կոմպոզիտոր): Մոցարտը
4 տարեկանից նվագել է կլավեսին, 5–6-ից՝
ստեղծագործել: 1762 թ-ից
հոր և քրոջ՝ Աննա-Մարիայի հետ
3 տարի համերգներով շրջագայել
է Գերմանիայում,
Անգլիայում, Շվեյցարիայում,
Իտալիայում, Ֆրանսիայում
և այլուր:
Տաղանդավոր պատանու
ստեղծած թովիչ
մեղեդիները և պրոֆեսիոնալ կատարումները
երաժշտասեր հասարակայնությունն ամենուր ընդունել է ցնծությամբ. նրան
անվանել են
«XVIII դարի հրաշամանուկ»: Մոցարտի
ստեղծագործական հասունացմանը նպաստել է նաև նրա
ծանոթությունը բազմաթիվ մշակութային
կենտրոններին, հոգևոր արժեքներին
և ժամանակի
խոշորագույն երաժիշտների
ու կատարողների
հետ:
Վեցամյա կոմպոզիտորի՝
ջութակի և կլավեսինի համար
գրած ստեղծագործություններն առաջին անգամ տպագրվել
են Ֆրանսիայում:
Մոցարտը 8 տարեկանում
գրել է առաջին սիմֆոնիան,
11–12 տարեկանում՝ առաջին երաժշտադրամատիկական գործերը («Ապոլլոնը և Հիակինթոսը», «Բաստիենն
ու Բաստիենան»):
1770 թ-ին 14-ամյա
Մոցարտն ընտրվել
է Իտալիայի
Բոլոնիա քաղաքի
ֆիլհարմոնիկ ակադեմիայի
անդամ, որտեղ
կոմպոզիցիայի դասեր է առել իտալացի
տեսաբան և կոմպոզիտոր Ջովաննի
Մարտինիից:
1770 թ-ին Միլանի
Լա Սկալա
օպերային թատրոնի
պատվերով գրել
է «Պոնտոսի
արքա Միհրդատը»
օպերան, որը
հաջողությամբ բեմադրվել է Իտալիայում:
Մոցարտը մանուկ հասակում Կտավի հեղինակը հավանաբար Պիերո Անտոնիո Լորենցիոնին է (Մոտ 1763թ.) |
Մոցարտը
1769–77 թ-ին Զալցբուրգում
եղել է պալատական
կոնցերտմայստերը, 1779 թ-ից՝
երգեհոնահարը, սակայն 1781 թ-ին հեռացել
է պալատից,
որտեղ ստեղծված
պայմանները վիրավորել են
նրա արժանապատվությունը: Կյանքի վերջին 10 տարին
ապրել է Վիեննայում: Այդ
ժամանակահատվածը նրա ստեղծագործության
ծաղկման շրջանն
էր:
Մոցարտի երաժշտությանը
հատուկ են
հոգեբանական խորությունը,
դրամատիզմը, երաժշտական
կատարյալ ձևերն
ու վառ
մեղեդայնությունը: Ստեղծագործել է երաժշտական
տարբեր ժանրերում.
գրել է
23 օպերա, 50-ից ավելի
սիմֆոնիաներ, շուրջ
50 կամերային-գործիքային ստեղծագործություններ (տրիո, կվարտետ, կվինտետ),
27 կոնցերտ՝ տարբեր գործիքների
և նվագախմբի
համար, դաշնամուրի՝
17, ջութակի և դաշնամուրի
43 սոնատներ, 12 մեսսա, 33 սերենադ
և այլն:
Մեծ է Մոցարտի ներդրումն
օպերային ժանրում.
«Առևանգում հարեմից»,
«Ֆիգարոյի ամուսնությունը»,
«Դոն Ժուան»,
«Կախարդական սրինգ»
գործերը համաշխարհային
օպերային արվեստի
լավագույն նմուշներից
են: Մոցարտի
վերջին ստեղծագործությունը հանրահայտ «Ռեքվիեմն» է,
որը, կոմպոզիտորի
ցանկությամբ, պետք
է հնչեր
իր հոգեհանգստին:
Մոցարտների ընտանիքը |
Հայ իրականության
մեջ Մոցարտի
երաժշտությանը ծանոթացել են
դեռևս XIX դարի
40-ական թվականներին: Ուշագրավ
է երաժշտագետ
Վասիլ Ղորղանյանի
գիրքը՝ «Մոցարտը.
Կենսագրական էտյուդ»
(1900 թ.), որն ամփոփում
է նաև
կոմպոզիտորի նամակները`
հեղինակի թարգմանությամբ:
1923 թ-ին Ռոմանոս
Մելիքյանի նախաձեռնությամբ
և ղեկավարությամբ
Երևանում Մոցարտին
նվիրված համերգում
հնչել են
նրա գործերից,
այդ թվում՝
հատվածներ «Ռեքվիեմից»:
1925 թ-ին Երևանի
կոնսերվատորիայի սիմֆոնիկ նվագախումբը
կատարել է նրա Սոլ-մինոր սիմֆոնիան
(առաջին սիմֆոնիան
է, որ
հնչել է Հայաստանում):
Մոցարտի կերպարին
անդրադարձել են
գրականության մեջ, կերպարվեստում
և կինոյում:
Նրա անունով
է կոչվել
խառնարան Փայլածու
(Մերկուրի) մոլորակի
վրա:
Մոցարտին
թաղել են
չքավորների համար
նախատեսված ընդհանուր
գերեզմանոցում:
Աղբյուրը` Հայկական Հանրագիտարան
No comments:
Post a Comment