Ստենդալը պատկանում է ֆրանսիական ռեալիզմի
առաջին շրջանին,
ում ստեղծագործությունը Լուսավորությանը XIX դարի ռեալիզմին
կապող առաջին
կամուրջներից է:
XIX ֆրանսիական
ռեալիզմի պատմությունն
սկսվում է 1830թ. Հուլիսյան
հեղափոխությունից հետո հրատարակված «Կարմիրը և սևը» վեպով:
Վեպի ենթավերնագիրը՝
«XIX հարյուրամյակի
ժամանակագրությունը», առաջին հերթին
վերաբերում էր
պատմելաոճի սկզբունքների
փոփոխությանը, երբ սյուժեն
զարգանում է սրընթաց արագությամբ
ու չկան
երկար նկարագրություններ: Ստենդալը կենտրոնացել է միայն իր
հերոսների կյանքում
կատարվող կարևոր
իրադարձությունների վրա, եւ
«ժամանակագրություն» տերմինն ընդգծում
է վեպի փաստագրական
բնույթը:
Սյուժեն վերցված
է իրականությունից:
1820-ականներին ֆրանսիական թերթերում
լայնորեն լուսաբանվում
էին ցածր
ծագման մարդկանց մասնակցությամբ
աղմկահարույց դատական գործեր,
որոնք փորձում
էին մուտք
գործել բարձր
հասարակություն՝ ամուսնանալով հարուստ հարսնացուների
հետ:
Այդպես՝ հասարակ
գյուղացու որդի
Անտուան Բերտեն
դառնում է հարուստ պարոն
Միշուի երեխաների
ուսուցիչը եւ
սիրահարվում վերջինիս
կնոջը: Շուտով
նա ստիպված
է լինում
լքել այդ
տունը եւ
մեկ այլ
վայրում դառնալ
պալատականի դստեր
փեսացուն: Փեսայի
մասին տեղեկություններ
իմանալու նպատակով՝
աղջկա հայրն
սկսում է երաշխավորական նամակներ խնդրել
նրա նախկին
տերերից, եւ
տիկին Միշուի
նամակն ստիպում
է Բերտեին
հեռանալ նաև
այդտեղից: Սակայն իր
հերոսի մեջ
Ստենդալը նպատակ
չի ունեցել
ներկայացնել տվյալ
ժամանակաշրջանի Ֆրանսիայի այդ
նենգամիտ երիտասարդներին:
Վեպի սյուժեն
ուղղակիորեն բնորոշում
է իրականությունը:
Վեպում
՝որպես բնաբան, դրված են Ֆրանսիական հեղափոխության ականավոր գործիչ Ժ. Դանտոնի խոսքերը՝ «Ճշմարտություն, դառը ճշմարտություն», որով Ստենդալն
ընդգծում է ճշմարտացիության նոր, նախկինում իր նախադեպը չունեցող աստիճան, եւ հեղափոխական
ժամանակաշրջանի հետ այդ խնդրի կապը:
XIX
ռեալիստական վեպի
համար պատկերավոր
է հատկապես
«Կարմիրը և սևը» վեպի
սկիզբը: Ստենդալը
կարծես չի
շտապում ներքաշել
ընթերցողին պատկերվող
իրադարձությունների հոսանքի մեջ
ու անմիջապես
ծանոթացնել հերոսների
հետ: Անշտապ
ու աստիճանական
կերպով հեղինակն
ուրվագծում է ռեալիստական
արձակի հիմքը՝
միաձուլելով հանրահայտ
աշխարհագրական ու տնտեսական
փաստերը մտացածինի
հետ: Ֆրանսիայի
քարտեզի վրա
չկա Վերյեր
քաղաքը, որտեղ
սկսվում են
վեպի գործողությունները, սակայն ապշեցուցիչ է Ստենդալի կողմից
քաղաքի հավաստի
պատկերումը: Հենց
առաջին էջում
հեղինակը պատկերում
է շրջակա
վայրերի գեղեցկությունը,
որը չեն
նկատում քաղաքի՝
մանր վերավաճառության
միջավայորւմ կուրացած բնակիչները:
Ողջ Վերյերին
տիրում է միայն մեկ
սկզբունք՝ ստանալ
եկամուտ: Հենց այս
քաղաքում է,
որ բոլորին
օտար է վեպի գլխավոր
հերոսը՝ Ժյուլյեն
Սորելը:
Ատաղձագործի որդի
Ժյուլյեն Սորելն
սկսում է բարձրանալ սոցիալական
հարթակի աստիճաններով.
սկզբում նա
դառնում է տնային դաստիարակ
պարոն դե
Ռենալի երեխաների
համար, այնուհետև՝
ճեմարանական, այնուհետև՝
նշանավոր դե
Լյա Մոլի
քարտուղարը, ի վերջո՝ վերջինիս
դստեր փեսացուն,
գվարդիական զորքերի
սպա դե
լյա Վերնե:
Սրանք են
Ժյուլյենի սրընթաց
կարիերայի աստիճանները,
որն ավարտվում
է ողբերգական վերջաբանով՝ նրա
մահապատժով:
Ժյուլյեն Սորելի
կյանքը հագեցած
է արտաքին
վառ իրադարձություններով եւ բարոյահոգեբանական
արկածներով: Անձի
կառուցվածքային բնույթով նա
ավելի մոտ
է ռոմանտիկական
հերոսին. օժտված է հսկայական էներգիայով,
աներևակայելի ընդունակություններով, հպարտ բնավորությամբ,
երկաթե կամքով,
ճկուն երևակայությամբ:
Ցանկացած միջավայրում
նա բոլորից
վեր է կանգնում: Նրա
մեջ արտացոլվում
են ռոմանտիկական
որակներ ու
գծեր, սակայն
նա պատկերված
չէ իբրև
ռոմանտիկ հերոս:
Նրա կերպարում
բնական ընդունակությունների կենտրոնացումը պայմանավորված է կենցաղային,
պատմական ու
քաղաքական հանգամանքներով:
Ի տարբերություն
ռոմանտիկների՝ Ստենդալին բնորոշ է զգացմունքների նկատմամբ զուտ
վերլուծական մոտեցումը
եւ Ժյուլյենի
կերպարում նա
ցույց է տալիս, թե
ինչպիսի հսկայական
էներգիա է դուրս ժայթքում
ֆրանսիական հասարակության
«ցածր» խավից.
«Նա ստեղծված
էր այն
նույն նյութից,
ինչ 93թ.-ի տիտանները»:
Մնացած մյուս
կերպարները նայում
են նրան
որպես պատրաստի
հեղափոխականի: Ինքը Ժյուլյենը
ևս ինքն
իր մեջ
զգում է նման
հուժկու ալիք:
Նապոլեոնը նրա
կուռքն էր,
հեղափոխության որդին, իր
փառասիրական նկրտումների
մարմնավորումը: Մինչդեռ
վեպի գործողությունները տեղի են ունենում
Ռեստավրացիայի ժամանակաշրջանի Ֆրանսիայում, որտեղ
Ժյուլյենի նման
անհատների համար
նապոլեոնական հրամանատարների ճանապարհը փակ
է: Ժյուլյենը
սուր կերպով
զգալով իր
ընդունակությունների ու դիրքի
միջև խորը
տարբերությունը՝ որոշում է ցանկացած
գնով հարթել
իր համար
դեպի բարձրունք
տանող ճանապարհը: Կարմիրը
եւ սևը
երկու միմյանց
հակասող սկիզբ
են, որոնք
մարտնչում են
հերոսի հոգում:
Սերը եւ
հպարտությունը, ճշմարտությունն ու կեղծիքը
այնպիսի հակասություններ
են, որոնք
երիտասարդ Սորելին
տանում են
դեպի ձախողում:
Փառասիրությունը
Ժյուլյենին
մղում է դեպի
կեղծիքը:
Իր
համար
որպես
ուսուցիչ
Ժյուլյենն
ընտրում
է Թարտյուֆին եւ վերջինիս նման ինքը ևս բարձրաձայն արտասանում է միայն այն, որին ինքն էլ չի հավատում և արգելում է ինքն իրեն արտահայտել իր սեփական մտքերը:
Այդպես էր
նա առաջնորդվում
նաև սիրո
մեջ: Տիկին
դե Ռենալի
հետ սիրավեպը
բացառապես մղված
էր փառասիրական
պատկերացումներից, քանի որ
դա հնարավորություն
էր հասնելու
ազնվականության նկատմամբ հաղթանակի:
Ժյուլյեն Սորելի
կյանքի պատմությունն
այնպիսի պատմություն
էր, որը
կարող էր
տեղի ունենալ
միայն Ռեստավրացիայի
շրջանի Ֆրանսիայում:
Հասարակության ու տվյալ
ժամանակաշրջանի հետ նրա
բախման առանձնահատկությունը գրեթե ամբողջությամբ պայմանավորված էր ժամանակաշրջանով:
Քաղաքականությունը թափանցում է վեպի գրեթե
ողջ հայեցակարգի
ու սյուժեի
մեջ:
Վեպի գործողությունները տեղի են ունենում
երեք հիմնական
միջավայրում՝ դե Ռենալների
տանը, ճեմարանում
եւ մարկիզ դե
Լա Մոլի
փարիզյան առանձնատանը:
Դրանցից յուրաքանչյուրը
ներկայացնում է միմյանցից տարբեր
միջավայրներ՝ գավառային
բուրժուազիան, կաթոլիկ եկեղեցին
ու զտարյուն
ազնվականությանը՝ սոցիալական երեք
ուժեր, որոնք
կազմում էին
Ռեստավրացիայի վարչակարգի հենքը:
Եթե Ժյուլյեն
Սորելը գործեր
միայն մեկ
միջավայրում, ֆրանսիական
հասարակության պատկերը լիարժեք
չէր լինի:
Վեպն իր
մեջ ամփոփում
է Ռեստավրացիայի շրջանի Ֆրանսիայի
լայն պատկերը,
եւ գլխավոր
հերոսի կյանքի
փուլերը տանում
են ընթերցողին
սոցիալական միջավայրի
բոլոր շերտերով՝
հնարավորություն տալով հեղինակին
ուրվագծել հասարակության
ողջ համայնապատկերը:
Այնուամենայնիվ, Ստենդալի համար
առաջնայինը միայն
հասարակական կառուցվածքի
շեշտադրումը չէր:
Իր օրագրում
նա գրում
է. «Ինձ
համար կարևոր
է միայն
մի բան՝
մարդկային սրտի
նկարագիրը: Դրանում ես ոչինչ եմ»:
Ստենդալի գեղարվեստական
գլխավոր հետաքրքրությունը
կապված է հոգեբանության ոլորտի հետ:
Հերոսների մտքերի
մեջ ներթափանցելը
մոտեցնում է նրանց ընթերցողին,
իսկ հեղինակն
ուղղորդում է նրանց
ընկալումները, օժտում է ընթերցողին
հերոսներից վեր
կանգնելու ունակությամբ:
Հեղինակային նման
մոտեցումը կոչվում
է «ամենատես»,
որով հեղինակը
տանում է ընթերցողին ամենուր
ու ցույց
տալիս իր
կերպարների հոգիների
ամենագաղտնի անկյունները:
Վեպի վերնագիրը հավերժական քննարկումների առիթ է դարձել: Ի՞նչ է կարմիրը, ի՞նչ է սևը: Ի՞նչ նկատի ուներ Ստենդալը: Ամեն ինչ շատ ավելի պարզ է. «կարմիրը» սերն է, «սևը»՝ մահը: Այս երկու երևույթները չեն կարող միասին գոյատևել և միայն հաջորդում են իրար:
No comments:
Post a Comment