Պավանա (իտալ.՝ pavana; իսպան.՝ pavana; ֆրանս.՝ pavane, pavenne; անգլ.՝ pavan, paven, pavin)՝ հանդիսավոր դանդաղ պար, որը լայն տարածում է ունեցել 16-րդ դարի Եվրոպայում:
Գոյություն ունեն պավանայի ծագումը տարբեր կերպ մեկնաբանող երկու վարկածներ: Առաջին վարկածի համաձայն՝ պավանան իտալական հնագույն պար է, որի անվանումը կապված է նրա ծագման վայրի՝ Պադուա քաղաքի անվան հետ, որով էլ բացատրվում է այս պարի մյուս անվանումը՝ իտալերեն պադովա (Padova), որը որոշ բարբառներով հնչում էր իբրև պավա: Վերջին տարբերակն էլ ինքնին աղբյուր է հանդիսացել պավանա անվան համար:
Երկրորդ վարկածի համաձայն՝ պավանան իսպանական ծագման պար է: Նման մեկնաբանության պարագայում՝ ստացվում է, որ պավանա անվանումը ծագել է
լատիներեն
pivot՝ սիրամարգ բառից՝ բացատրելով բառի ստուգաբանությունը տվյալ պարի հանդիսավոր ու հպարտ բնույթով (արդեն 16-րդ դարում այդ տերմիններն ու հասկացությունները միախառնվում էին երաժիշտների պատկերացումներում): Համաձայն նույն այս վարկածի՝ իտալական պադովանան, ի տարբերություն իսպանական պավանայի, հանդիսանում է լիովին այլ, առանձին պար, որն ավելի արագ է, 6/8 կամ 12/8 չափերով ավելի մոտ է գալյարդա, սարտարելլո, պիվա պարերին:
Ենթադրվում է, որ «պադովանա» տերմինն օգտագործվել է
նաև որպես հասկացությունը բացատրող բառ, որը հատկանշում էր պարային այն տեսակը, որը միավորում էր պավանան ու նրա տարատեսակը՝ պասսա-մեցցոն:
Պավանայի առաջին պահպանված օրինակները հայտնաբերվել են Ջ. Ա. Դալցի նոտագրության մեջ, որը հրատարակվել է Վենետիկում 1508թ.:
Արդեն 16-րդ դարում պավանան դառնում է
ամենանշանավոր պալատական պարերից մեկը՝ դուրս մղելով մինչ այդ լայն տարածում գտած բաս-դանսը պարին:
Բացի իսպանական ու իտալական պավանաներից,
16-րդ դարի առաջին տասնամյակներում հայտնի էին նաև ֆրանսիական ու գերմանական պավանաները:
Պավանան հիմնականում ստեղծագոծվում էր երկմետր չափով՝ 4/4, 4/2, բայց պարի սկզբնական տարբերակներում հանդիպում է նաև եռամետր չափ:
Պավանայի երաժշտությանը բնորոշ է կառուցվածքի հստակությունը, հաճախ՝ ռիթմայիմ կառուցվածքի կաղապարային բնույթը, ակորդային շարադրվածքը, որը երբեմն հարստացված է անակնկալ ելևէջներով:
Պավանան ամենավեհաշուք պարերից է, որը պարել են ամենատարբեր հանդիսությունների ու արարողությունների ժամանակ, ինչպիսիք են՝ հարսնացուի՝ եկեղեցի մտնելու ընթացքը, իշխանավորների, քաղաքային իշխանությունների ներկայացուցիչներից մուտքի ժամանակ և այլն:
Պավանան այնքան լուրջ ու բարձր պար է համարվել, որ իսպանացինր Սալվան եւ Տիմոնեդան ունեն աստվածամորը նվիրված մի քանի պավանաներ:
Իր խորեոգրաֆիկ տարբերակներից մեկում պավանան իրենից ներկայացնում էր մի քանի զույգերի սահուն շարժումներ, որը շարունակվում էր այնքան ժամանակ, մինչև բոլոր պարողնրը չէին կատարում երկու կամ երեք շրջան: Մեկ այլ վարկածի համաձայն՝ պավանան պարել են հետ ու առաջ կենտ կամ զույգ քայլեր կատարելով:
Ելնելով պարի կատարման բնույթից՝ պավանայի երաժշտությունը հաճախ բաղկացած էր լինում երեք մասից, որոնցից յուրաքանչյուրը կրկնվում էր:
Պավանայի հանդիսավորությունը կայանում էր պարողների նրբագեղ ու վեհաշուք շարժումների ու նրանց շքեղ հագուստների ցուցադրության մեջ: Պավանան երբեք չեն պարել հասարակ ժողովրդի ու բուրժուազիայի շրջանում: Պավանան կատարում էին խիստ կարգի համաձայն. առաջին պարն սկսում էին թագավորն ու թագուհին, որոնց հաջորդում էին թագաժառանգներն ու արքայազները: Պարողները հանդերձանքը ևս հատկանշվում էր պարի կատարման կանոններով:
Տղամարդիկ կրում էին թիկնոց եւ թուր, իսկ կանայք՝ պարահանդեսային հագուստ՝ երկար ու ծանր քղանցքներով, որոնք շարժումների ընթացքում չպետք է հատակից վեր բարձրանային:
Թագուհու հանդիսավոր զգեստն ուներ եկար փեշատուտ, որը, որպես կանոն, տանում էին մի քանի կանայք: Պարն սկսվում էր շրջելով պարահանդեսային դահլիճով եւ վերջանում էր ռեվերանսներով ու խոնարհումներով: Կանայք պարի ընթացքում չէին բարձրացնում հայացքը հատակից, միայն հազվադեպ նայում էին իրենց զուգընկերոջը:
Եվրոպական տարբեր երկրներում պավանան տարբեր կերպ էին պարում: Ֆրանսիայում այն պարում էին ճկուն, սահուն ու նրբագեղ շարժումներով, մինչդեռ Իտալիայում պավանայի շարժումներն ավելի աշխույժ էին եւ ուղեկցվում էին փոքր թռիչքներով:
Վկայություններ են պահպանվել այն մասին, որ պավանայի երաժշտությունն ուղեկցվում էր հոբոյով ու տրոմբոնով, իսկ պարի ռիթմն ընդգծում էր դհոլը:
16-րդ դարի 2-րդ կեսից պավանան գրեթե դուրս է գալիս կիրառումից, եւ չնայած նրան, որ պավանային փոխարինում է պասսա-մեցցոն՝ այն մինչև 17-րդ դար շարունակում է գոյություն ունենալ իբրև ինքնուրույն գործիքային պիես:
Պավանան հաճախ համակցվում էր ավելի արագ գալյարդա պարի հետ, ինչպես նաև նմանօրինակ այլ պարերի՝ սալտարելլոյի, պիվայի ու պադովանայի հետ: Այդպես ձևավորվում է սյուիտի նախնական տեսակներից մեկը՝ միևնույն ժամանակ հիմք հանդիսանալով նաև վարիացիայի համար, քանի որ գալյարդայի հիմքում ընկած էր թեմատիկ նյութ: 18-րդ դարում պավանան վերջնականապես վերանում է սյուիտից:
No comments:
Post a Comment